Zamek Książ

Opuściliśmy warowny Zamek Czocha, ale wycieczka trwała nadal. Udaliśmy się do samego serca Wałbrzycha - na Zamek Książ. (Tak naprawdę nie wiem, czy leży w samym centrum miasta, pewnie nie, ale fajnie brzmi). 

Na początek odrobina historii, również na podstawie Wikipedii i zasłyszanych informacji: Zamek Książ należy do Szlaku Zamków Piastowskich i znajduje się na terenie Książańskiego Parku Krajobrazowego. Jest trzecim co do wielkości zamkiem w Polsce (po tym na Wawelu i w Malborku). Tak jak Zamek Czocha, również powstał w XIII w. Od XV do tak naprawdę początku drugiej wojny światowej, tj. do 1939 r. stanowił własność rodu Hochberg (najsłynniejsi, tak bym ich określiła, ponieważ na zamku bardzo podkreśla się losy tej pary i ich dzieci, członkowie tego rodu to księżna Daisy i Jan Henryk XV). W 1939 r. Książ przejęli Niemcy i stworzyli w nim siedzibę dla Hitlera. Niestety, niemieccy żołnierze dokonali wielu zniszczeń w zabytkowym wystroju wnętrz Zamku Książ. Po zakończeniu drugiej wojny światowej wałbrzyski zamek znalazł się w posiadaniu państwa polskiego i do dzisiaj należy do Gminy Wałbrzych, mimo, że jeszcze żyje potomek Hochbergów i ma on córkę. W podziemiach Zamku Książ kryje się Dolnośląskie Obserwatorium Geofizyczne. W programie zwiedzania nie znalazły się podziemia, czego żałuję, a już nawet i biletów nie było. Mauzoleum też nie widzieliśmy... W pobliżu znajdują się ruiny zamku, zwane Starym Książem - ich też nie widzieliśmy. Wnętrza zamkowe są trochę ubogie, z racji choćby tego, że jeden z ostatnich właścicieli zadłużył się i wyprzedawał majątek, jednak pracownicy zamku starają się przywrócić mu dawny wygląd. A teraz pokażę kilka zdjęć:

Zamek Książ. Zdjęcie mojego autorstwa. 2020 r.
Fontanna... a tak naprawdę basen gaśniczy. Zdjęcie prywatne.
Ogród - kształt serca. Fotografia prywatna.
Sala Maksymiliana, w której przyjmowano gości. Zdjęcie prywatne.
Koła. Lipiec 2020 r. Fotografia własna.
Wnętrze jednego z pomieszczeń zamkowych. Wazon z kwiatami, jak widać. Zdjęcie własne.
Jeden z balkonów w Sali Maksymiliana. Zdjęcie mojego autorstwa.
Zamek Książ, różne style architektoniczne. Zdjęcie prywatne.

Komentarze

  1. Ładnie tam :) Bardzo podobają mi się te ogrody :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O, drugi znajomy zamek, widzę, że chciałaś poczuć się panią na zamku:-)
    Faktycznie, wnętrza ubogie w eksponaty, a ceny biletów osłabiające...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię zamki i historie o ich mieszkańcach. No ceny biletów to przesada, tym bardziej, że wszędzie na jednym bilecie do nie wejdziesz.

      Usuń
  3. wow, uwielbiam zamki, chętnie bym go odwiedziła!

    OdpowiedzUsuń
  4. Byłam tu wiele razy i za każdym razem wychodziłam z Zamku tak samo oczarowana ... jest po prostu piękny a i teren wokół też jest wart docenienia. Zamek jest usytuowany w Wałbrzychu w dzielnicy Książ, na terenie Książańskiego Parku Krajobrazowego .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie teren jest cudowny. I sam zamek tyle miejsc kryje i historii. Wiem. Chodziło o to, czy ta dzielnica jedt w centrum miasta czy niekoniecznie. ;)

      Usuń
  5. Piękne miejsce które chciałabym zobaczyć ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam. Jak będziesz miała okazję to odwiedź Wałbrzych.

      Usuń
    2. Daaaaaaaaaleko :)

      Kochana musisz w profilu na wordpressie ustawić przekierowanie do bloga <3

      Usuń
    3. Nie korzystam z Wordpressa, więc nie wiem jak ustawić takie przekierowanie.

      Usuń
    4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    5. nie masz konta? A próbowałaś logować się z google? Albo podawać link do bloga? :)

      Usuń
    6. A no link to mogę podawać. ;) Nie korzystam z Wordpressa, jestem na bloggerze.

      Usuń
    7. To będę wdzięczna ;) <3

      Usuń
  6. Bardzo ladna architektura, chętnię zobaczyłabym ją na żywo <3 O historii zamku nie slyszalam za dużo

    OdpowiedzUsuń
  7. To jest /niestety/ ten zamek którego nigdy nie zwiedziłam.
    Dlatego serdecznie Ci dziękuję że mnie tam zabrałaś!!!
    :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wow niesamowicie, uwielbiam takie miejsca :)
    „Zapraszam także do siebie na nowy post - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  9. Zamek prezentuje się przepięknie 😍😍

    OdpowiedzUsuń
  10. Hmm Zamki... Chyba bez jakiegoś wsparcia w pielęgnacji, samemu trudno byłoby utrzymać tam porządek. Samemu też strach mieszkać w tak ogromnej przestrzeni. Fajnie, że tak przybliżasz architektoniczne i krajobrazowe cudeńka!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się. Na pewno jego utrzymanie wymaga wielu nakładów finansowych, stąd też pewnie duże ceny biletów. Dzięki! ;)

      Usuń
  11. Słyszałam o tym zamku, chociaż nigdy tam nie byłam. Wygląda imponująco! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może kiedyś się tam wybierzecie i zobaczycie na własne oczy. ;)

      Usuń
  12. Przepiękne miejsce :) Byłam dość dawno i myślę, że keidyś wrócę, bo naprawdę warto <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękne, to prawda. Też byłam pod wrażeniem. ;)

      Usuń
  13. Zwiedzałam nawet ze dwa razy! I z tego co pamiętam chyba też nie widziałam właśnie podziemi, nie wiem czy nie mylę się z wycieczką na Zamech Czocha, ale myślę że to był też pominięty punkt. Starego Książa również nie widziałam. I aż zaczęłam się zastanawiać czy to były jakieś okrojone bilety ? Czy to były punkty za które trzeba było zapłacić ekstra?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie, że widziałaś. ;) No właśnie, obstawiam, że były osobne bilety.

      Usuń
  14. Mam nadzieję, że pewnego dnia zobaczę z pierwszej ręki piękno zamku.
    Wygląda artystycznie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo lubię zamki i chętnie bym się wybrała :). Ja polecam zamek w Malborku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie chciałabym się wybrać do Malborka, ale pociąg ode mnie jedzie tam 6h... Może się kiedyś uda.

      Usuń
  16. Super, kiedyś byliśmy, już chyba z 10 lat temu

    OdpowiedzUsuń
  17. Zamek jest piękny, choć szkoda, że Niemcy wywieźli większość jego wyposażenia z wnętrz.

    OdpowiedzUsuń
  18. Zamek Książ jest jednym z moich ulubionych ;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz