Nad Jeziorem Morzycko w Moryniu

Dzisiejsza historia jest taka:

Niedaleko Chojny znajduje się miasteczko zwane Moryniem.
A Moryń leży nad Jeziorem Morzycko.

Z kolei droga od strony Urzędu Miasta i Rynku prowadząca do Jeziora Morzycko to tzw. Aleja Gwiazd Plejstocenu (plejstocen - inaczej epoka lodowcowa, trwająca ok. 2,5 mln lat).
Biuro Geoparku w Moryniu. Zdjęcie wykonane przeze mnie 2019 r., sierpień.
Fontanna Wielkiego Raka przed Urzędem Miasta. Zdjęcie mojego autorstwa.

Po wojnie przez krótki czas Moryń nazywano Murzynowicami lub Murzynnem. Dlaczego tak? Nie wiem, ale obecna nazwa znacznie lepiej pasuje. Skąd się wzięła też nie wiem, stawiam, że jest jakimś przekształceniem tych dwóch, których zaczęto używać.

Tereny obecnego Morynia we wczesnym średniowieczu również zamieszkiwało plemię Pyrzyczyn. Co ciekawe, podczas działań wojennych w 1945 r. miasto to nie poniosło dużych zniszczeń (jak czytaliście wcześniejsze wpisy to wiecie, że inne miejscowości znaczenie ucierpiały). Może to też tłumaczy, dlaczego Moryń dziś jest taki urokliwy?
Dawne mury miejskie w Moryniu. Zaraz za nimi zaczyna się Aleja Plejstocenu. Zdjęcie prywatne.

Co jeszcze warto wiedzieć?
Figury zwierząt ustawionych w Alei Gwiazd Plejstocenu wykonano w naturalnej wielkości i jest zakaz wsiadania na nie.  Po dotknięciu ich doszłam do wniosku, że są wykonane z plastiku, no i obleczone materiałem imitującym futerko. Przy plaży znajduje się też wypożyczalnia sprzętu wodnego. Dużo łódek znajdowało się na jeziorze, gdy tam byliśmy. Gdzieś tam w pobliżu znajdowały się również ruiny zamku, ale tam nie dotarliśmy.


Poniżej prezentuję Aleję Gwiazd Plejstocenu nad Jeziorem Morzycko w Moryniu (nie przedstawiam wszystkich zwierząt, nie ma niedźwiedzia i jeszcze jednego kotowatego):
Na sam początek: Mamut i mamuciątko. ;) 2019 r. Fotografia mojego asutorstwa.
Od mamutów schodzimy w dół taką dróżką i idziemy dalej.... Zdjęcie prywatne.
Zwierz z ułamanymi rogami, nie pamiętam jak się nazywał. Zdjęcie zrobione przeze mnie.
Koń. Zdjęcie wykonane przeze mnie. 2019 r.

Nosorożec, wersja plejstoceńska. 2019 r. Fotografia mojego autorstwa.

Jeleń olbrzymi. Zdjęcie mojego autorstwa.

Prażubr. Fotografia prywatna.
Łoś. ;) Zdjęcie zrobione przeze mnie.
Czy to był tygrys szablozębny?? Zdjęcie mojego autorstwa.



I tu już nad Jeziorem Morzycko jesteśmy. ;) Pomost z altaną. 2019 r. Fotografia prywatna.

Widok na jezioro z prawej części  pomostu. Zdjęcie zrobione przeze mnie.

Widok na plażę z prawej części pomostu. Zdjęcie mojego autorstwa.
P.S.: Do wpisu o Gryfinie dodałam 2 nowe zdjęcia: most i widok na Odrę.


Źródła:
1. https://pl.wikipedia.org/wiki/Mory%C5%84
2. https://pl.wikipedia.org/wiki/Plejstocen

Komentarze

  1. Bardzo podoba mi się pomysł i nazwa Aleja Gwiazd Plejstocenu:-)
    Czytając kolejne blogi doszłam już dawno do wniosku, że w Polsce jest mnóstwo ciekawych miejsc do odkrycia, a nowe ciągle powstają:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A no brzmi fajnie ;D. Jak Aleja Gwiazd Kabaretu w Koszalinie, czy Aleja Gwiazd w Międzyzdrojach. A pewnie, że jest wiele ciekawych miejsc. Akurat u mnie w okolicy to już niewiele pozostało do odkrycia. Tam bliżej Koszalina są jakieś jeszcze miejsca warte zobaczenia w zachodniopomorskim, no ale tam to już sporo większy kawałek drogi do przebycia mam. Polska jest naprawdę piękna.

      Usuń
  2. Kolejne ciekawe i urokliwe miejsce na polskiej mapie, o którym nigdy nie słyszałam ... Przeczytałam z zainteresowaniem . Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak tak spojrzeć na całą Polskę to niejedno ciekawe miejsce by się znalazło, o którym się nie słyszało. Dzięki! Pozdrawiam także.

      Usuń
  3. Mam deja vu widząc te zwierzątka. Czy możliwe, ze nie pamiętam iż tam byłam ? :P Ładnie tam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwe, że gdzieś jeszcze coś takiego powstało, ale nie wiem na pewno. A może i byłaś ;). Wiem, że wiele jest takich miejsc z dinozaurami albo z miniaturami budynków.

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. Pierwszy raz tam byłam i rzeczywiście mogę powiedzieć, że urocze miasteczko. ;)

      Usuń

Prześlij komentarz